وقتی در کسب‌و‌کارها حرف از رقابت به میان می‌آید به این فکر می‌کنیم که چگونه رقبا را شکست دهیم. تبلیغات و بازاریابی بیشتری انجام می‌دهیم. خدمات و محصولات بیشتری ارائه می‌دهیم. حتی بعضی وقت‌ها رقابت آنقدر بالا می‌گیرد که به جنگ تبدیل می‌شود. به هر حال هیچ کس حاضر نیست به راحتی در رقابت شکست بخورد. ‌ولی به نظر چان کیم و مابورنیا بهترین راه موفقیت در رقابت کسب‌وکار وارد نشدن در رقابت است. آنان معتقد هستند که ما به فضای رقابتی مانند جنگ در کسب‌و‌کار عادت می‌کنیم و آن را اجتناب‌ناپذیر می‌بینیم و با راهکارهایی مانند کاهش هزینه‌ها برای کاهش قیمت یا سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش مقیاس فعالیت، سعی در پیروزی در آن را داریم. اما چگونه می‌توان از این رقابت خارج شد؟

‌یا به بیانی دیگر چگونه می‌توان از اقیانوس قرمز خارج و وارد اقیانوس آبی شد؟ اقیانوس قرمز در واقع همان فضای رقابتی است که به واسطه جنگ سختی که در آن وجود دارد خونین و قرمز شده است. در مقابل آن اقیانوس آبی بازاری آرام، به دور از هیاهو و حتی ناشناخته است که چون هنوز تقاضایی در آن وجود ندارد در نتیجه رقابتی نیز درنمی‌گیرد.

اما این موارد تنها در حد تعریف نیستند. برای ورود به اقیانوس آبی راهکارهایی عملیاتی و کاربردی ارائه شده است که به آن‌ها «استراتژی اقیانوس آبی» می‌گوییم. بدون شک برای کارآفرینان به خصوص افرادی که به فکر راه‌اندازی استارتاپ هستند دانستن و به کار بردن این استراتژی لازم و ضروری است.‌

یکی از نکاتی که همیشه در کارگاه‌ها و مشاوره‌ها به ‌آن اشاره می‌کنم این است که استارتاپ‌ها منابع کمی دارند و در یک اقیانوس قرمز خیلی زود شکست می‌خورند و از بین می‌روند. تنها راه نجات و موفقیت استارتاپ‌ها یافتن اقیانوس آبی و ورود به آن است.

توصیه می‌کنم حتما کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» را که در سال ۲۰۰۵ توسط پروفسور چان کیم و پروفسور مابورنیا نوشته شده است مطالعه نمایید.

تهیه کتاب استراتژی اقیانوس آبی

کتاب «استراتژی اقیانوس آبی» توسط علیرضا پورممتاز به فارسی ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشر نموده است. برای خرید این کتاب به وب‌سایت آریاناقلم مراجعه نمایید.

اگر فرصت کافی برای مطالعه تمام کتاب ندارید می‌توانید خلاصه کتاب را به صورت صوتی یا الکترونیک از فیدیبوک تهیه نمایید.

وب‌سایت متمم نیز خلاصه‌ای کاربردی از کتاب را ارائه نموده که می‌توانید در زیر مطالعه نمایید.

نگارنده: دکتر آیدین پرنیا