صنعت مراقبت سلامت، به دلیل اینکه به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است صنعتی به نسبت منحصر به فرد است. برخلاف صنایع دیگر،‌ مراقبت سلامت به معنی مرگ و زندگی یک شخص است. بنابراین، استارتاپ‌هایی که قصد موفقیت در این حوزه را دارند با چالش‌‌هایی روبه‌رو می‌شوند که مختص بازار سلامت است. در این مطلب شش چالش اساسی برای استارتاپ‌های مراقبت سلامت و پیشنهاد‌هایی برای رویارویی با این چالش‌ها را بررسی می‌کنیم.

یک. جلب اعتماد، دشوارترین چالش برای استارتاپ‌های سلامت

اعتبار، وقتی که در ارتباط با سلامت مردم باشد،‌ چیزی نیست که به آسانی به‌دست بیاید. بسیاری از شرکت‌‌های فعال در حوزه سلامت، تمرکز بیشتری بر کسب درآمد دارند تا جلب اعتماد مردم و این موضوع می‌تواند نتایج بسیار بدی را برایشان به ‌همراه داشته‌باشد. استارتاپ‌های سلامت باید این را در نظر بگیرند که برخلاف صنایع دیگر،‌ مشتریانشان بسیار محتاط هستند. آن‌ها نه‌تنها نسبت به قیمت‌‌‌ها،‌ بلکه نسبت به اعتمادشان نیز حساس هستند.

این روز‌ها، بدنامی‌های زیادی برای استارتاپ‌های سلامت وجود دارد. رفتار‌های غیراخلاقی در حوزه سلامت، هنوز در بسیاری از کشور‌ها رایج است. این بدنامی‌ها، اعتماد مشتریان به صنعت سلامت را سست می‌کند و استارتاپ‌ها بیشترین آسیب را از این موضوع می‌بینند. از این رو، اعتمادسازی، اولین و مهم‌ترین چالش برای استارتاپ‌ها‌ است. استارتاپ‌ها می‌توانند با کسب اعتبار رسمی برای خود، راه‌حل‌هایی برای این چالش پیدا کنند. برای مثال می‌توان به کسب گواهی‌نامی‌ها و مصوبات قانونی و دولتی اشاره کرد. اگر یک استارتاپ در حوزه سلامت، دارای مساعدت‌های حقوقی و قانونی باشد، مشتریان تمام دلیل‌های لازم برای اعتماد به آن کسب‌وکار را دارند.

این استاندارد‌های قانونی و رسمی، استارتاپ‌ها را از انجام اعمال تجاری غیراخلاقی باز می‌دارد. گرفتن تأیید و ثبت قانونی، روندی وقت‌گیر و هزینه‌بر است اما ارزشش را دارد. مشتریان همیشه به دنبال شرکت‌های معتبر هستند از این رو کسب اعتبارات قانونی، حداقل نیمی از اطمینان آن‌ها را جلب خواهد کرد.

دو. رشد، فرآیندی ناامیدکننده

ممکن است داستان‌های زیادی درباره پیشرفت‌های سریع در شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی مانند آمازون و دراپ‌باکس شنیده باشید. اما در مراقبت سلامت مسائل به ‌شدت متفاوت هستند. مراقبت سلامت صنعتی است که به داشتن رشد آهسته معروف است و ایده‌ها تا زمانی که آزموده نشوند، غیرممکن هستند. تا زمانی که مراقبت سلامت به صورت مستقیم با سلامت و بهبود مردم در ارتباط است، ممکن است ماه‌‌‌‌ها یا سال‌‌ها برای اثبات علمی اثربخشی یک راه حل، طول بکشد. درنتیجه رشد در این حوزه ممکن است گاهی غیرقابل‌ پیش‌بینی باشد.

با توجه به این موضوع، برخی استارات‌آپ‌ها ممکن است نتوانند سال‌های اول را دوام بیاورند. هزینه‌ها و مخارج آنها به قدری زیاد است که فقط یک رشد سریع می‌تواند ضرر‌هایشان را جبران کند.

سه. رقابت یا همکاری، کدام نجات‌بخش است

مراقبت سلامت، صنعتی پابرجا و رسمی است. استارتاپ‌های بسیار زیادی در این صنعت وجود دارند در‌حالی که بسیاری از آن‌‌ها به‌سختی از سال اول یا دوم فعالیت خود،‌ جان سالم به در می‌برند. در عین حال غول‌های خوش‌نام و معروفی در زمینه‌هایی همچون دارو و درمان وجود دارند که کاملا به صنعت مسلط شده‌اند. در این رقابت سفت و سختی که نه فقط بین غول‌های کسب‌و‌کار، بلکه بین استارتاپ‌ها و کسب‌وکار‌های نوپا نیز وجود دارد،‌ شما چه می‌کنید؟

به طور قطع هرکسی می‌تواند متوجه شود که رقابت با کسب‌وکار‌های بسیار بزرگ، در بهترین حالت اقدامی برای خودکشی محسوب می‌شود. از این رو استراتژی کلیدی نه رقابت، بلکه همکاری است. استارتاپ‌های سلامتی که فعالیتشان بر مبنای شراکت و همکاری است، فرصت‌های بیشتری برای نوآوری و دگرگونی صنعت به‌ دست می‌آورند. بسیاری از استارتاپ‌ها از پیوستن به شرکت‌های بزرگ‌تر اجتناب می‌کنند در حالی که اقدامات مشارکتی می‌تواند سودآوری بسیار بیشتری داشته باشد. با این حال مؤسسان یک کسب‌وکار نوپا، پیش از تصمیم‌گیری‌های خود باید نکات مثبت و ریسک‌های همکاری را ارزیابی کنند.

چالش‌ها و راهکارهای استارتاپ‌های سلامت

چهار. امنیت و حریم خصوصی، چالشی که گاهی استارتاپ‌های سلامت آن را نادیده می‌گیرند

بیمارستان‌ها، درمانگاه‌‌ها و مؤسسات درمانی به طور فزاینده‌ای در حال استفاده از تکنولوژی برای ذخیره اطلاعات بیماران هستند. مدیریت کردن اطلاعات الکترونیکی بسیار راحت‌تر است و این موضوع ممکن است باعث نادیده گرفتن امکان قانون‌شکنی و خلف وعده برای افراد سودجو شود. بهره‌برداری از این اطلاعات می‌تواند منجر به عواقب وحشتناکی همچون باج‌گیری، از دست دادن مشتریان، خسارت‌های مالی و غیره شود.

در این صورت، شرکت‌های حوزه سلامت از نظر اخلاقی موظف‌ هستند از تمام اطلاعات مشتریان و بیماران خود حفاظت کنند. اگر اطلاعات بیماران از آسیب‌ها در امان باشد، آن‌ها باور بیشتری به شرکتی که این کار را برایشان انجام می‌دهد پیدا می‌کنند.

پنج. تشکیلات

کمبود پزشک: امروزه چالش دیگری که برای استارتاپ‌های سلامت وجود دارد، تشکیلات آن‌ها است. برای مثال استارتاپ‌ها در برخی کشور‌ها با کمبود پزشک مواجه هستند. از‌ این رو آن‌ها در تشکیل یک تیم حرفه‌ای، ناتوان‌اند. اگر یک استارتاپ سلامت، پزشکان خوبی نداشته باشد، نمی‌تواند شرکتی در چنین صنعت پررقابتی تأسیس کند. مسأله دیگر این است که بسیاری از پزشکان با عملکرد نرم‌افزار‌های سلامت بر روی تلفن‌های همراه و دستگاه‌های کامپیوتری نا‌آشنا هستند. آن‌ها مایل‌اند تا به همان شیوه‌های سنتی گذشته ادامه دهند و نسبت به سازگاری خود با تکنولوژی جدید بی‌تمایل‌اند.

کارکنان: به‌علاوه، ممکن است استار‌آپ‌های سلامت با کارکنان خود نیز به مشکل بربخورند. در طی زمان، افراد زیادی نیستند که مأموریت‌های خود را وظیفه‌شناسانه انجام دهند. از کارآموز‌ها گرفته تا مدیرعامل اجرایی. مؤسسان استارتاپ‌های سلامت باید یک محیط کاری پایدار و فرهنگ شراکت را به همراه سایر مواردی که منجر به جذابیت بیشتر محیط کار می‌شود، ایجاد کنند. آن‌ها همچنین به دقت بیشتر در استخدام نیروهای خود برای تضمین وجود افرادی قوی و متعهد نیاز دارند.

مدل کسب‌و‌کار: از دیگر مشکلات سازمانی می‌توان به مشکلات مربوط به مدل کسب‌و‌کار اشاره کرد. بازار سلامت با بازار سایر صنایع متفاوت است زیرا مشتریان همیشه مایل به قبول هزینه برای چیزی که شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنند نیستند. گاهی‌اوقات، موفقیت‌های زودهنگام، استارتاپ‌ها را کور می‌کند و آن‌ها اهمیت ساختن مدل کسب‌وکار پایداری که در گذر زمان تاب بیاورد را فراموش می‌کنند. این موضوع منجر به یک مدل کسب‌وکار ناکارا و پرهزینه می‌شود که به تدریج عرضه از تقاضا بیشتر و هر پیشرفتی اتفاقی و براساس شانس می‌شود. اگرچه زمانی که استارتاپ‌ها نقاط ضعف در استراتژی‌هایشان را پیدا کنند، ممکن است بتوانند در گذر زمان آن‌ها را برطرف کنند.

شش. شکست در ارائه مطابق انتظار

در یکی از بزرگ‌ترین اختلافاتی که در دنیای استارتاپ‌ها پدید آمده است، ترانوس، استارتاپی که ارزش آن به ۹ میلیارد دلار می‌رسید در اثبات تاثیرگذاری تکنولوژی تست خون خود شکست خورد. وعده‌های ماورای انتظار آن‌ها در میان استارتاپ‌ها غیرمعمول نبود، اما در مراقبت سلامت، مسائل متفاوت هستند. مراقبت سلامت صنعتی مهم‌ و بسیار جدی‌تر است. بنابراین از دید مشتریان این حوزه، اشتباهات غیرقابل بخشش هستند.

این تله‌ای است که تمام استارات‌آپ‌های تکنولوژی سلامت باید از به دام افتادن در آن دوری کنند. اگر تنها یک شرکت ناشناس اما مرتبط با صنعت، اشتباهی مرتکب شود تمام صنعت متحمل آسیب‌های آن می‌شود. در نتیجه سایر استارتاپ‌های سلامت نیز تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرند. محصولات نا‌معتبر، پزشکان نالایق، عمل نکردن به وعده‌های داده شده و مسائل مشابه دیگر برای تمام افرادی که در حوزه مراقبت سلامت فعالیت می‌کنند، می‌تواند مصیبت‌بار باشد. بنابراین استارتاپ‌های سلامت باید تمام این مسائل را حین اجرای کسب‌وکارشان با هدف پیشرفت، در نظر داشته‌باشند.

بدون شک استارتاپ‌های فعال در تمامی حوزه‌ها با چالش‌هایی مواجه خواهند شد. اما در حوزه سلامت، فعالیت استارتاپ‌ها ممکن است با عملکرد سایر استارتاپ‌ها در هم پیچیده باشد. امروز، بیشتر شرکت‌ها و سرمایه‌گذار‌ها تمایل بیشتری به فعالیت در حوزه سلامت دارند. ازاین‌رو، چالش‌های استارتاپ‌های سلامت به قدر کافی قابل توجه هستند تا بتوانند منجر به آسیب دیدن تمام صنعت شوند.

ترجمه‌ای از مقاله savvycomsoftware

نگارنده: فاطمه کریمخان