شرکت‌کنندگان کمپ مدلین باید پیش از شروع کمپ مدلین با مباحث پایه‌ای در زمینه راه‌اندازی کسب‌وکار آشنا باشند. به همین منظور، کتاب‌ها و منابع آموزشی زیر برای مطالعه این عزیزان معرفی می‌گردد.

1. نوپای ناب

نویسنده: اریک ریز

مترجمان: محمدجواد احمدپور – سید علی فاطمی خوراسگانی

انتشارات: پندارپارس

سرفصل‌هایی که پیش از کمپ مدلین باید مطالعه شود: بخش ۲ صفحه ۶۹ تا ۱۶۴. خوب است که به سایر فصل‌ها نیز نگاهی داشته باشید.

معرفی کتاب در وب‌سایت متمم:

https://bit.ly/2uc1w7h

لینک ویدیو آموزشی:

https://t.me/kholase_podcast/78

خلاصه کتاب:

حتما شنیده‌اید که اکثر استارتاپ‌ها شکست می‌خورند. شاید این را هم بدانید که بجز چند توصیه کلی مانند اینکه به نیاز مشتریان توجه کنید و مزیت رقابتی مناسبی داشته باشید، راهکار عملیاتی برای کاهش احتمال شکست استارتاپ‌ها وجود ندارد. در این بین اریک رایز کسی بود که توانست راهکاری متفاوت را ارائه دهد. به نظر اریک رایز در شرایط عدم قطعیت امروزی نمی‌توان احتمال شکست را کاهش داد بلکه باید در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه شکست خورد. بله درست است؛ باید سریع و کم خرج شکست خورد!

تئوری نوپای ناب بر یادگیری تاکید دارد، آن هم یادگیری معتبری که منجر به درک و شناخت بهتر از مشتری و بازار شود. نوپای ناب مفاهیم و راهبردهای مختلفی را برای زود شکست خوردن مفید ارائه می‌دهد. یکی از این راهبردها چرخه ساخت – سنجش – یادگیری است. این چرخه با ساخت یک آزمون برای یک فرضیه آغاز می‌شود. با ارزیابی و سنجش آن ادامه می‌یابد و در نهایت به یادگیری از نتایج آن ختم می‌شود. بعد از آن فرضیه دیگری داخل چرخه قرار می‌گیرد و چرخه ادامه پیدا می‌کند.

یکی دیگر از مفاهیم جالب توجه تئوری نوپای ناب چرخش یا pivot است. در صورتی که فرضیه‌های اصلی یک مدل کسب و کار شکست بخورند، شما باید چرخش کنید. چرخش یعنی با حفظ چشم‌انداز، استراتژی را تغییر می‌دهید. اینکه بتوانید بفهمید چه زمانی باید هنوز به تلاش خود ادامه دهید و چه زمانی باید چرخش کنید بسیار حیاتی و دشوار است ولی اریک رایز برای آن نیز راهنمایی‌هایی ارائه داده است.

به طور کلی جنبش نوپای ناب یک رویکرد جدید مدیریتی، متناسب با نیازها و شرایط کسب‌وکارهای امروزی است. نوپای ناب روشی مدیریتی است که باعث کاهش اتلاف وقت، سرمایه و انرژی کارآفرینان می‌شود و اطلاع از آن برای هر کارآفرینی، چه در کسب و کار نوپا، چه در یک سازمان خصوصی و یا یک ارگان دولتی کاربردی و مفید خواهد بود.

 

2. خلق مدل کسب‌‌وکار

نویسنده:  الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور

مترجمان: غلامرضا توکلی، بابک وطن‏ دوست، حسام‏ الدین ساروقی و بهامین توفیقی

انتشارات: آریانا قلم

سرفصل‌هایی که پیش از حضور در کمپ مدلین باید مطالعه شود: فصل ۱ صفحه ۱۴ تا ۴۷ – فصل ۲ صفحه ۵۶ تا ۱۱۹. خوب است که به سایر فصل‌ها نیز نگاهی داشته باشید.

معرفی کتاب در وب‌سایت متمم:

https://bit.ly/2ve7Hbz

لینک خرید:

https://bit.ly/2yOjpPg

لینک ویدیو آموزشی:

https://www.youtube.com/watch?v=QoAOzMTLP5s

خلاصه کتاب:

یکی از مشهورترین ابزارهایی که در تمام دنیا برای طراحی یک کسب‌وکار به کار برده می‌شود بوم مدل کسب‌وکار یا Business Model Canvas است. بوم مدل کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهد که به ساده‌ترین و کاربردی‌ترین شکل ممکن مدل کسب‌وکار خود را طراحی، تحلیل و ترسیم کنید.

کتاب «خلق مدل کسب‌وکار» نوشته الکساندر استروالدر در سال 2010 منتشر شد و به سرعت به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های حوزه کسب‌وکار تبدیل گردید. این کتاب توسط انتشارات آریانا قلم به فارسی ترجمه شده است.

نگاهی اجمالی به بوم مدل کسب‌وکار:

بوم مدل کسب‌وکار شامل 9 جزء است که در مجموع چگونگی خلق، ارائه و کسب ارزش را توصیف می‌کند.

  1. بخش مشتریان: شما به یک یا چند بخش از مشتریان خدمت می‌کنید.
  2. ارزش پیشنهادی: مشکل یا نیاز مشتریان را از طریق ارزش پیشنهادی برطرف می‌کنید.
  3. کانال‌ها: ارزش پیشنهادی را از طریق کانال ارتباطی به مشتری ارائه می‌دهید.
  4. ارتباط با مشتری: با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید و آن را حفظ می‌کنید.
  5. جریان‌های درآمدی: مشتریان بابت ارزشی که دریافت می‌کنند چه هزینه‌ای می‌پردازند.
  6. منابع کلیدی: دارایی‌هایی که برای ایجاد و ارائه اجزای قبلی نیاز دارید.
  7. فعالیت‌های کلیدی: فعالیت‌هایی که برای ایجاد و ارائه اجزای قبلی باید انجام دهید.
  8. مشارکت‌های کلیدی: منابعی که باید از خارج از سازمان کسب و فعالیت‌هایی که باید برون‌سپاری کنید
  9. ساختار هزینه: هزینه‌هایی که اجزای مدل کسب‌وکار ایجاد می‌کنند.

یکی از واجباتی که هر کارآفرینی باید آن را خوب بداند مدل کسب‌وکار است. مدل کسب‌وکار زبان مشترکی بین کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه کسب‌وکار است.

3. تست مامان

نویسنده: راب فیتزپاتریک

مترجمان: این کتاب توسط گروه پینگونیو و به سرپرستی آرش میلانی به بیانی ساده، روان و قابل فهم ترجمه شده‌است.

انتشارات: پینگونیو

لینک خرید و مطالعه فصل اول:

https://www.pingon.io/books/mom-test/fa#buy

سرفصل‌هایی که پیش از حضور در کمپ مدلین باید مطالعه شود: تمام کتاب

لینک ویدیو آموزشی:

https://www.youtube.com/watch?v=Hla1jzhan78

خلاصه کتاب:

اگر فکر کارآفرینی، راه‌اندازی کسب و کار یا فقط یک ایده‌ به ذهنتان رسیده و فکر کرده‌اید که ایده بدی نیست، قبل از هر کاری باید کتاب «تست مامان»  را بخوانید. در این کتاب شما یاد می‌گیرید که چگونه به ساده‌ترین و عملی‌ترین شکل ممکن ایده‌هایتان را اعتبارسنجی کنید، اطلاعات واقعی از مشتری‌ها به دست آورید و مهم‌تر از همه از ساختن چیزهایی که هیچ‌کس نمی‌خواهد اجتناب کنید.

در چند خط اول این کتاب این‌گونه آورده شده است:

«مردم می‌گن نباید از مامان‌تون بپرسین که ایده‌تون خوبه یا نه. آره یه جورایی درست می‌گن ولی اونایی که این حرف رو می‌زنن نکته‌ی اصلیِ ماجرا رو متوجه نشدن. شما در واقع نباید از هیچ‌کس درباره‌ی خوب یا بد بودنِ ایده‌تون سوال کنین. حداقل نه با این کلمات. کافیه این سوال رو بپرسین و تو جوابش مامان‌تون (چون خیلی دوست‌تون داره) بیشتر از همه بهتون دروغ می‌گه؛ در کل این سوال، سوالِ درستی نیست و هر کسی رو تشویق می‌کنه که تا حدی تو جواب‌اش دروغ بگه.

هیچ کس وظیفه نداره حقیقت رو به ما نشون بده. این وظیفه‌ی ماست که پیداش کنیم و روشِ رسیدن به حقیقت، پرسیدنِ سوال‌های مناسبه.

تستِ مامان یه سری قانونِ ساده‌، برای طراحیِ سوال‌های مناسب و خوبه؛ سوال‌هایی که حتی تو جوابشون مامانا هم نتونن بِهِمون دروغ بگن، چه برسه به مشتری‌ها.»

4. طراحی ارزش پیشنهادی

نویسنده: الکساندر استروالد، ایو پیگنیور، گرِگ برناردا، آلن اسمیت

مترجمان: بابک وطن‌دوست، حسام‌الدین ساروقی، مینا نجفیان، اصغر عطلایی

انتشارات: آریانا قلم

سرفصل‌هایی که پیش از حضور در کمپ مدلین باید مطالعه شود: فصل ۳. صفحه ۱۷۵ تا ۲۰۷. خوب است که به سایر فصل‌ها نیز نگاهی داشته باشید.

معرفی کتاب در وب‌سایت متمم:

https://bit.ly/2A2QmIo

لینک خرید:

https://bit.ly/2uoMYS3

لینک ویدیو آموزشی:

https://www.youtube.com/watch?v=ReM1uqmVfP0

خلاصه کتاب:

 خیلی وقت‌ها پیش می‌آید که محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهیم مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. در این مواقع، اولین فکرمان این است که درست اطلاع‌رسانی نکردیم یا محتوای تبلیغاتی‌مان خوب نیست و یا مشتری‌ها ارزش محصول یا خدمت ما را نفهمیدند. اما در اغلب اوقات هیچ‌کدام از این موارد درست نیستند.

به احتمال خیلی خیلی زیاد یا مشکلی که از طریق محصول یا خدمت ما حل می‌شود برای مشتری مهم نیست و یا اینکه محصول یا خدمت ما آن مشکل را خیلی بهتر از قبل حل نمی‌کند. یعنی به تناسب راهکار- مشکل نرسیده‌ایم.

برای آنکه بتوانید یک کسب‌وکار موفق داشته باشید فقط باید یک کار انجام دهید! یک مشکل واقعی را عالی حل کنید.

البته انجام دادنش به راحتی گفتن آن نیست. الکساندر استروالدر، مبتکر بوم مدل کسب‌وکار در کتابی با عنوان «طراحی ارزش پیشنهادی» راهکارهایی ارائه نموده است تا بتوانیم محصولات و خدماتی خلق کنیم که مشتریان خواهان آن باشند.

در این کتاب، تابلوی ارزش پیشنهادی معرفی می‌شود که تعریف آن به صورت زیر است:

«تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی دو بخش دارد. با استفاده از پروفایل مشتری درک واضح تری از مشتری پیدا می‌کنید. با استفاده از نقشه ارزش، چگونگی ایجاد ارزش برای آن مشتری را توصیف می‌کنید. هنگامی‌که این دو بخش در راستای یکدیگر باشند به تناسب بین آنها دست خواهید یافت.»

همچنین در این کتاب استروالدر با ترکیب مفاهیم نوپای ناب با مدل کسب‌وکار خود راهکارهایی به روز و کاربردی برای فرضیه‌سازی و آزمون آن‌ها ارائه نموده است.

5. استراتژی اقیانوس آبی

نویسنده: دبلیو چان کیم، رنه مابورنیا

مترجم:  علیرضا پور ممتاز

انتشارات: آریانا قلم

سرفصل‌هایی که پیش از حضور در کمپ مدلین باید مطالعه شود: فصل ۱، ۳ و ۵. خوب است که به سایر فصل‌ها نیز نگاهی داشته باشید.

معرفی کتاب در وب‌سایت متمم:

https://bit.ly/2uxDvYD

لینک خرید:

https://bit.ly/2NLVNhH

لینک ویدیو آموزشی:

https://www.youtube.com/watch?v=8ExRnpy4rPE

خلاصه کتاب: وقتی در کسب و کارها حرف از رقابت به میان می‌آید به این فکر می‌کنیم که چگونه رقبا را شکست دهیم. ولی چگونه؟ تبلیغات و بازاریابی بیشتری انجام می‌دهیم؟ خدمات و محصولات بیشتری ارائه می‌دهیم؟ حتی بعضی وقت‌ها آنقدر رقابت بالا می‌گیرد که به جنگ تبدیل می‌شود. به هر حال هیچ کس حاضر نیست به راحتی در رقابت شکست بخورد.

ولی بنظر چان کیم و مابورنیا بهترین راه موفقیت در رقابت، وارد نشدن در رقابت است. آنان معتقد هستند که  ما به فضای رقابتی مانند جنگ در کسب و کار عادت می‌کنیم و آن را اجتناب‌ناپذیر می‌بینیم و با راهکارهایی مانند کاهش هزینه‌ها برای کاهش قیمت یا سرمایه‌گذاری بیشتر برای افزایش مقیاس فعالیت سعی در پیروزی در آن را داریم. اما چگونه می‌توان از این رقابت خارج شد؟

یا به بیانی دیگر چگونه می‌توان از اقیانوس قرمز خارج و وارد اقیانوس آبی شد؟ اقیانوس قرمز در واقع همان فضای رقابتی است که بواسطه جنگ سختی که در آن وجود دارد خونین و قرمز شده است. در مقابل آن اقیانوس آبی بازاری آرام، به دور از هیاهو و حتی ناشناخته است که چون هنوز تقاضایی در آن وجود ندارد در نتیجه رقابتی نیز درنمی‌گیرد.

اما این موارد تنها در حد تعریف نیستند و برای ورود به اقیانوس آبی راهکارهایی عملیاتی و کاربردی ارائه شده است که به آن‌ها «استراتژی اقیانوس آبی» می‌گوییم. بدون شک برای کارآفرینان بخصوص افرادی که به فکر راه‌اندازی استارتاپ هستند دانستن و بکار بردن این استراتژی لازم و ضروری است.

یکی از نکاتی که همیشه در کارگاه‌ها و مشاوره‌ها به ‌آن اشاره می‌کنم این است که استارتاپ‌ها منابع کمی دارند و در یک اقیانوس قرمز خیلی زود شکست می‌خورند و از بین می‌روند. تنها راه نجات و موفقیت استارتاپ‌ها یافتن اقیانوس آبی و ورود به آن است.