مدلین ری‌ویو (Medlean Review) نام سلسله نشست‌هایی است که با هدف کمک به شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی سلامت کشور به صورت ماهیانه و با حضور متخصصان و کارآفرینان حوزه سلامت برگزار می‌شود. اولین اپیزود از این نشست که شرکت ایده‌پردازان وزین سلامت نوین (اَوِسِن) طراح و برگزارکننده آن است، روز چهارشنبه، 25 مهرماه به میزبانی در مرکز نوآوری سامسونگ امیرکبیر برگزار شد. دکتر علیرضا فیض‌بخش، رییس دفتر خلاقیت و گسترش کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر محمدرضا منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران و خانم مهندس سوگل ثابت‌فر، مدیرعامل استارتاپ شفاجو میهمانان اصلی این نشست بودند که تجربیات ارزشمند خود درباره فعالیت در بازار سلامت را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دادند.

در ابتدای این نشست، دکتر علی گنجی‌زاده، نایب رییس هیئت مدیره شرکت اَوِسِن به توضیح برنامه پرداخته و هدف از شکل‌گیری این سلسله نشست را کمک به انتقال تجربه اساتید و کارآفرینان باسابقه حوزه سلامت به علاقه‌مندان ورود به این عرصه عنوان کرد.
پس از آن، دکتر فیض‌بخش، مدرس اولین دروس دانشگاهی كشور در حوزه كارآفرینی در سخنرانی کوتاهی جایگاه و اهمیت کارآفرینی در ایران را شرح داد. وی به تغییر نقش دانشگاه‌ها اشاره کرده و گفت: «حدود 40 سال قبل دانشگاه‌ها افراد را برای رفع نیازهای موجود جامعه تربیت می‌کردند و جوانان بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی در سازمان‌ها استخدام می‌شدند اما اکنون تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از نیاز سازمان‌های دولتی و خصوصی به نیروی کار جدید است. بنابراین کارآفرینی در کشور ما یک ضرورت است تا جوانان بتوانند برای خود و دیگران شغل ایجاد کنند.»

داده‌های کلان، آینده بازار سلامت

سپس دکتر آیدین پرنیا، مدیرعامل شرکت اَوِسِن، حوزه‌های اصلی فعالیت استارتاپ‌های سلامت را در پنج گروه توانمندسازی بیمار، هماهنگی مراقبت‌های سلامت، اصلاح نظام پرداخت، پزشکی شخصی‌سازی شده و داده‌های کلان سلامت تقسیم‌بندی کرده و نقشه استارتاپ‌های سلامت را به صورت هرمی که حوزه‌های مذکور رئوس آن را تشکیل می‌دادند، ترسیم کرد. وی جایگاه استارتاپ‌های موفق دنیا را در این نقشه مشخص کرده و گفت: «هرچه استارتاپ‌های سلامت فعالیت خود را به سمت رأس بالایی هرم یعنی داده‌های کلان (big data) پیش ببرند، جایگاهشان در بازار پایدارتر و احتمال موفقیتشان بیشتر خواهد بود.»

ارتباط با دانشگاه‌های علوم پزشکی، راهی برای حل مشکلات استارتاپ‌های سلامت

دکتر محمدرضا منظم، مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی از کسانی است که به خوبی با زیر و بم کارآفرینی در حوزه سلامت آشنایی دارد و در پنج سال فعالیت خود در این جایگاه به شکل‌گیری و فعالیت استارتاپ‌های زیادی کمک کرده است. در ادامه این رویداد دکتر منظم در پاسخ به سوالات دکتر پرنیا، ویژگی‌های منحصر به فرد بازار سلامت و راهکارهای ورود به این بازار را تشریح کرد. دکتر منظم تفاوت عمده بازار سلامت با سایر بازارها را اینطور توضیح داد: «بخش عمده‌ای از بازار سلامت دولتی است و تا حد زیادی هم متأثر از دانشگاه‌های علوم پزشکی است. یکی از راه‌های حل مشکلات استارتاپ‌های سلامت برای ورود به بازار هم نزدیک شدن و ارتباط گرفتن با دانشگاه‌های علوم پزشکی است.»
مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ورود به مراکز رشد را راهکاری دیگر برای تسهیل فعالیت‌های استارتاپ‌های سلامت خوانده و افزود: «هنگامی که استارتاپی در مرکز رشد مستقر است، اعتماد مدیران و مراکز دولتی به آنها بیشتر می‌شود چون می‌دانند شورایی دانشگاهی بر استارتاپ نظارت می‌کند.»

استقبال پزشکان از محصول کمتر از انتظارمان بود

شفاجو وبسایتی برای افزایش آگاهی افراد درباره بهداشت و سلامت و ارائه خدمات آنلاین پزشکی است که مهندس سوگل ثابت‌فر، پنج سال قبل و پیش از آنکه تب استارتاپ‌های سلامت داغ شود آن را تأسیس کرده و در این مدت اتفاقات گوناگونی را پشت سر گذاشته‌ است. مهندس ثابت‌فر در گفتگو با دکتر گنجی‌زاده تجربه‌شان را از چالش‌های پیش روی یک کارآفرین در حوزه سلامت بیان کردند. وی ایده اولیه شفاجو را دایرکتوری اطلاعات پزشکان توصیف کرد و درباره اعتبارسنجی این ایده گفت: «برای ارزیابی ایده به یک کنگره پزشکی رفتیم و پرسشنامه‌ای درباره خدمات شفاجو بین پزشکان توزیع کردیم که از 80 درصد از 800 پزشکی که پرسشنامه را تکمیل کردند خدمات ما را می‌خواستند اما وقتی پس از آماده شدن محصول سراغ همان پزشکان رفتیم، تنها ده درصد آنها حاضر شدند محصولمان را بخرند. متوجه شدیم برای صحبت و جلب نظر پزشکان باید به روش دیگری عمل کنیم.»
خانم ثابت‌فر که دبیر کارگروه سلامت در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز هستند، در خصوص فعالیت‌های این کارگروه اینطور توضیح دادند: «ما با هدف کمک به برقراری ضوابط درست و کارآمد برای استارتاپ‌های سلامت وارد کارگروه شدیم و اکنون ضوابط و قوانین نحوه فعالیت و گرفتن مجوز کسب‌وکارهای آنلاین سلامت را تعیین کرده و به تصویب اتحادیه رسانده‌ایم. حالا هم قرار است این ضوابط را برای تأیید از سوی وزارت بهداشت برای آنها بفرستیم.»

دکتر فرهاد حریری اکبری، از ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر فرساد نوری زاده، از دانشگاه علوم پزشکی تهران، آقای سالار اسدی از استارتاپ لک‌لک، خانم زینب رئوفی و مهدی قطبی از استارتاپ سیمیت، خانم آناهیتا فارسی از استارتاپ دکتر سوشا، آقای آرمین کریمی از استارتاپ نبض، آقای شهرام مسماریان از استارتاپ دکتر من، آقای علیرضا مبین از شرکت آوای سلامت، آقای داود مسعودی از شرکت یارگان و آقای امیرحسین فرزانه از گروه توسعه سلامت و ورزش اکسیژن از دیگر مهمانان این رویداد بودند که حضورشان موجب شکل‌گیری ارتباطات مؤثر میان شرکت‌کنندگان رویداد در زمان شبکه‌سازی شد.

نگارنده: دکتر فرشته کاظمی‌پور